Kind en Paard

Tijdens het coachen maak ik zo nu en dan gebruik van een van mijn paarden. Zo kiest een coachee er wel eens voor om een wandeling met de pony te maken. Tijdens zo’n wandeling zie ik veel, in de houding van de coachee en in de reactie van de pony op de coachee.

Een mooi voorbeeld hiervan is:
Een jongen een jaar of 9, heeft weinig zelfvertrouwen en is daarom geneigd om (tegen zijn eigen gevoel in) mee te doen met de anderen om erbij te horen.
Tijdens een wandeling zie ik dat niet hij, maar de pony bepaalt waar hij loopt. Ik attendeer hem hierop. Hoe bedoel je? Ik leg hem uit dat hij zelf mag bepalen waar hij loopt. Jij wilt toch niet door de drek heen lopen omdat de pony dat ook niet wil? Hij kijkt mij wat verontwaardigd aan met vraagtekens in zijn ogen en zegt heel overtuigend, nee zeker niet! Wanneer wij verder lopen stel ik hem vragen over school, waarbij ik vaak weer een terugkoppeling maak naar de situatie van daarnet.
.
Steeds vaker herkende ik dit soort leerzame contact momenten met kinderen en de paarden en kon ik hen doormiddel van een ervaring met de pony een brug slaan naar de situatie van een kind.
.
Dit zette mij aan het denken. Zo uit het niets, tijdens de verzorging van de paarden, kreeg ik een mooi beeld voor mij.
Een meerdaagse training waarbij kinderen leren “over” en “van” paarden.
.
Dit heb ik verder uitgewerkt tot het traject KIND en PAARD.
Het traject bestaat uit 5 ochtenden, met een opbouw in het programma.
.
* Dag 1 starten we met "het paard in een kudde", welk gedrag laat een paard in de natuur zien? Vanuit het kudde gedrag zet ik diverse middelen in om de kinderen bewust te maken van hun eigen houding, gedrag en invloed in een groep.

* Dag 2 zullen we dit in praktijk brengen, we zullen met de kennis die we hebben opgedaan oefenen met de paarden. Tijdens het oefenen zal er ook regelmatig een reflectie plaatsvinden op het gedrag van het kind. Dit uiteraard op een speelse, maar leerzame wijze.

*Dag 3 wanneer we ons bewust zijn van onze eigen houding, is er niets mooier dan dit ook in te ervaren. Dit doen we doormiddel van een Parcourtje met hindernissen in de paardenbak. Vol vertrouwen kunnen de kinderen ervaren hoe het is om een paard of pony te leiden langs een zelf gekozen route.
*Dag 4 nadat we geoefend hebben in de paarden bak gaan we met paard of pony aan de hand lopen, we lopen over het zandpad, langs de weg over de stoep en door het bos. De kinderen nemen zelf het halstertouw in handen en leiden de pony mee tijdens de tocht.

* Dag 5 als afsluiter, gaan we op de menwagen. De kinderen krijgen de keus of zij zelf de leidsels in de handen willen nemen. Alles mag, niets hoeft. Wanneer kinderen beseffen dat zij zelf de leiding hebben over de pony en de wagen zie ik ze groeien. Zij stralen erover.
.
Het mooie aan KIND EN PAARD is, dat geen traject gelijk is. De opbouw is er, alleen de inhoud is gerelateerd aan het groepje kinderen die deelnemen aan het traject. Telkens kan ik een link leggen voor de kinderen naar hun situatie. Hoe mooi is dat!
.
De kinderen leren tijdens het gehele traject ook heel veel over de paarden, dit is een hele mooie basis voordat zij starten met lessen op een manege!

Mocht je interesse hebben, neem gerust contact met mij op.